>
NFT

بهترین فیلم‌های کمدی صد سال اخیر

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
بهترین فیلم‌های کمدی صد سال اخیر

از آثار کلاسیک چاپلین تا شاهکارهای امروز، در این مطلب به سراغ معرفی بهترین فیلم‌های صد سال اخیر رفته‌ایم.

کمدی، هنری است که در طی قرن گذشته، تغییر کرده و بهبود یافته است. این ژانر از همان نمونه‌های اولیه خود در فیلم‌های سیاه و سفید، توانسته تا محبوبیت زیادی در بین طرفداران داشته باشد. این محبوبیت تا به امروز و فیلم‌های بلاک‌باستری مدرن نیز ادامه پیدا کرده است.

در وب سایت لترباکسد، طرفداران به بهترین فیلم‌های کمدی صد سال گذشته رای داده‌اند. در این نظرسنجی،‌ از هر دهه، یک اثر انتخاب شده است. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های کمدی صد سال اخیر بپردازیم.

دهه ۱۹۲۰

  • فیلم شرلوک جونیور (Sherlock Jr)
  • محصول سال: ۱۹۲۴
  • امتیاز: ۴.۳
فیلم شرلوک جونیور (Sherlock Jr)

باستر کیتون (Buster Keaton) علاوه بر کارگردانی فیلم «شرلوک جونیور» نقش اصلی را نیز به تصویر می‌کشد. این فیلم، داستان یک کاراگاه جوان و مشتاق را روایت می‌کند که در حال تحصیل برای تبدیل شدن به یک کاراگاه است و در همین حین نیز‌ به عنوان یک آپاراتچی در سینمای محلی کار می‌کند. او با یک زن زیبا آشنا می‌شود و متوجه می‌گردد که ساعت جیبی پدر وی گمشده است؛ همین انگیزه او را دو چندان می‌کند تا رویایش برای تبدیل شدن به یک کاراگاه را جدی‌تر دنبال کند.

فیلم «شرلوک جونیور» یکی از اولین و بهترین تصویرگری‌ها از شخصیت شرلوک هولمز روی پرده سینماها به شمار می‌رود. این فیلم ۴۵ دقیقه‌ای سیاه و سفید و صامت از تمام ثانیه‌های خود بهره می‌گیرد و جذابیت آن باعث شده تا بیننده از ابتدا تا انتها، تمام توجه خود را به این اثر بدهد.

دهه ۱۹۳۰

  • فیلم روشنایی‌های شهر (City Lights)
  • محصول سال: ۱۹۳۱
  • امتیاز: ۴.۳
فیلم روشنایی‌های شهر (City Lights)

فیلم «روشنایی‌های شهر» به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نقش‌آفرینی کمدین افسانه‌ای چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) است. این اثر،‌ یک فیلم عاشقانه و کمدی صامت است که بر محوریت کاراکتر نمادین چاپلین به نام ترمپ (یا ولگرد) است که عاشق یک دختر زیبای گل‌فروش شده است. ترمپ بی‌کار است و هیچ پولی در بساط ندارد و در همین حین، متوجه می‌شود که این دختر، او را با یک مرد پولدار اشتباه گرفته است و همین، اوضاع را بسیار پیچیده می‌کند.

این فیلم جذاب و تماشایی سرشار از شیرین‌کاری‌های برجسته چارلی چاپلین است؛ اما این داستان عاشقانه و صمیمانه آن است که نقطه عطف فیلم محسوب می‌شود. بینندگانی که این اثر را دیده‌اند،‌ ممکن است طنزها و جوک‌های آن را به یاد نداشته باشند اما مطمئنا هیچ وقت پایان شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده آن را فراموش نمی‌کنند.

دهه ۱۹۴۰

  • فیلم فروشگاه کنار خیابان (The Shop Around The Corner)
  • محصول سال: ۱۹۴۰
  • امتیاز: ۴.۱
فیلم فروشگاه کنار خیابان (The Shop Around The Corner)

فیلم «فروشگاه کنار خیابان»، یک اثر عاشقانه و کمدی به صورت سیاه و سفید است که تحسین منتقدان را برانگیخته بود. این اثر داستان جذاب و تماشایی کلارا نوواک و آلفرد کارلیک را دنبال می‌کند؛ هر دوی آن‌ها در یک فروشگاه کالاهای چرمی فعالیت می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند و مدام با یکدیگر وارد جروبحث می‌شوند؛ با این حال، آن‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند اما هنوز از این موضوع اطلاع ندارند.

به لطف فیلم‌نامه داستان که به خوبی نوشته شده و اغلب اوقات نیز روی جر و بحث‌های خنده‌دار این دو نفر تمرکز دارد، این فیلم همانطور که انتظار می‌رود، اثری سرگرم‌کننده است. لازم به ذکر است که کاراکترهای مکمل داستان نیز توانستند تا جنبه‌های کمدی بیشتری را به این اثر اضافه کنند.

دهه ۱۹۵۰

  • فیلم آواز در باران (Singin’ In The Rain)
  • محصول سال: ۱۹۵۲
  • امتیاز: ۴.۳
فیلم آواز در باران (Singin’ In The Rain)

کارگردانی فیلم «آواز در باران» را جین کلی (Gene Kelly) در دست داشته است. او علاوه بر کارگردانی، در این فیلم نقش‌آفرینی نیز می‌کند. این اثر به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما نیز شناخته می‌شود. این اثر کمدی و عاشقانه بر محوریت تلاش‌های شخصیت اصلی است که سعی دارند تا در صنعت سینما با مد روز پیش بروند و یک فیلم صامت را به یک فیلم پیشگامانه تبدیل کنند. در همین حین نیز این دو نفر عاشق یکدیگر می‌شوند.

فیلم «آواز در باران» پر از لحظاتی است که باعث خنده بینندگان می‌شود. یکی از لحظات نمادین این اثر نیز صحنه آواز خواندن شخصیت اصلی در زیر باران و در خیابان است که از جمله لحظات برجسته و شناخته‌شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود. این صحنه به خوبی اجرا شده و حتی امروزه نیز باعث جلب توجه بینندگان می‌شود.

دهه ۱۹۶۰

  • فیلم آپارتمان (The Apartment)
  • محصول سال: ۱۹۶۰
  • امتیاز: ۴.۳
فیلم آپارتمان (The Apartment)

فیلم «آپارتمان» بر محوریت داستان باد باکستر است که یک شیوه بسیار عالی برای پیشرفت در کار خود پیدا می‌کند. او آپارتمان خودش در آپر وست ساید را به مدیران خود اجاره می‌دهد و آن‌ها نیز از آن برای کارهای نامشروع خود استفاده می‌کنند. با این حال،‌ اوضاع به طور ناگهانی دچار تغییر می‌شود. کارگردانی این اثر را بیلی وایلدر (Billy Wilder) در دست داشته است.

این اثر کمدی و عاشقانه، در برخی از نقاط داستان خود، پیچش‌هایی غیرمنتظره و تلخ دارد اما همیشه موفق شده تا با مکالمه‌های طنز و شوخی‌های بین کاراکترها، بینندگان را به خنده وا دارد.

دهه ۱۹۷۰

  • فیلم ماه کاغذی (Paper Moon)
  • محصول سال: ۱۹۷۳
  • امتیاز: ۴.۲
فیلم ماه کاغذی (Paper Moon)

در اغلب موارد، فیلم «ماه کاغذی» جزو بهترین فیلم‌های سیاه و سفید تاریخ سینما معرفی می‌شود. اتفاقات این فیلم در زمان رکود بزرگ رخ می‎‌دهد و بینندگان شاهد یک دختر ۹ ساله به نام آدی لاگینز و یک کلاهبردار به نام موزس پری هستند. این دختر جوان موفق شده تا این مرد را متقاعد کند که به او حدود ۲۰۰ دلار بدهکار است و از همین رو، این مرد چاره‌ای جز سفر کردن با این دختر ندارد.

این دو نفر یک پیوند عجیب و غیرمعمول با یکدیگر شکل می‌دهند و در همین حین، آدی نشان می‌دهد که او استعداد کلاهبرداری از دیگران را دارد. طنز تلخ این اثر ممکن است مورد پسند همه افراد قرار نگیرد اما کسانی که این اثر را تماشا کنند، متوجه خواهند شد که این اثر چطور توانسته تا روحیه آن دوره از سینما و جامعه را در درون خود به نمایش در بیاورد.

دهه ۱۹۸۰

  • فیلم تامپوپو (Tampopo)
  • محصول سال: ۱۹۸۵
  • امتیاز: ۴.۲
فیلم تامپوپو (Tampopo)

فیلم «تامپوپو» یک اثر کمدی بسیار خنده‌دار و جذاب ژاپنی محسوب می‌شود. کارگردانی این اثر را جوزو ایتامی (Juzo Itami) برعهده داشته است. داستان اصلی این فیلم، صاحب یک اغذیه‌فروشی به نام تامپوپو را دنبال می‌کند که در بهبود بخشیدن کار و کاسبی دچار مشکل است. ملاقات سرنوشت‌ساز با دو راننده کامیون سبب می‌شود تا او برای عالی کردن دستور پخت خود تلاش کند.

با اینکه داستان اصلی این فیلم به تنهایی سرگرم‌کننده و جذاب است اما زیرداستان‌های آن که داستان‌های مختلفی در مورد مردم و غذا روایت می‌کنند، بخش برجسته و درخشان این اثر محسوب می‌شوند. این داستان‎های کوتاه به شیوه خودشان واقعا خارق‌العاده و جذاب هستند و باعث بهتر شدن فیلم شده‌اند.

دهه ۱۹۹۰

  • فیلم چانگ‌کینگ اکسپرس (Chungking Express)
  • محصول سال: ۱۹۹۴
  • امتیاز: ۴.۳
فیلم چانگ‌کینگ اکسپرس (Chungking Express)

به ندرت پیش می‌آید که ژانرهای عاشقانه، جنایی، کمدی و درام با یکدیگر ترکیب شوند. اما کارگردان وانگ کار وای (Wong Kar-wai) به خوبی توانسته تا این کار را انجام بدهد و اثری خلق کرده که شایسته جوایز مختلفی است. این فیلم دارای دو داستان متفاوت و جداگانه است که هر کدام از آن‌ها نیز داستان عاشق شدن یک پلیس را روایت می‌کنند.

این فیلم تماشایی و شیک، در ساخت جو و حس کلی بسیار عالی عمل کرده است و بینندگان را وا می‌دارد تا به طول کامل خود را وقف تماشای این اثر بکنند. با اینکه جنبه‌های کمدی این اثر لزوما برجسته‌ترین بخش آن محسوب نمی‌شوند اما در کنش و واکنش‌های بین کاراکترها، این جنبه‌های کمدی کاملا واضح و در عین حال، لذت‌بخش هستند.

دهه ۲۰۰۰

  • فیلم اراده یک سگ (A Dog’s Will)
  • محصول سال: ۲۰۰۰
  • امتیاز: ۴.۵
فیلم اراده یک سگ (A Dog’s Will)

فیلم «اراده یک سگ» بر اساس یک نمایشنامه به همین نام نوشته آریانو سوآسونا (Ariano Suassuna) است. این اثر، یک فیلم کمدی شناخته‌شده در برزیل به شمار می‌رود که ماجراجویی‌های دو شخصیت به نام چیکو و جوآ گریلو را به تصویر می‌کشد. این دو مرد ترسو برای تقلب و کلاهبرداری از ساکنین یک شهر آرام در شمال شرقی برزیل شناخته می‌شوند. آن‌ها متوجه می‌شوند که در نهایت پس از مرگ خود، باید جواب اشتباهات و گناهان خود را بدهند.

این شاهکار کمدی واقعا شایسته امتیازی و جایگاهی است که در این فهرست بدست آورده است. استفاده از شیرین‌کاری‌های کمدی و رئالیسم جادویی سبب شده تا این اثر، یک فیلم جذاب و تماشایی باشد و در سراسر جهان مورد استقبال بینندگان قرار بگیرد.

دهه ۲۰۱۰

  • فیلم انگل (Parasite)
  • محصول سال: ۲۰۱۹
  • امتیاز: ۴.۶
فیلم انگل (Parasite)

بسیاری از افراد احتمالا فراموش کرده‌اند که فیلم «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو (Bong Joon-ho) یک اثر کمدی است. دلیل آن نیز این است که این اثر به جنبه‌های تلخ‌تر کمدی تکیه کرده است. این اثر موفق بین‌المللی نیازی به معرفی ندارد و بسیاری از بینندگان احتمالا با داستان آن آشنا هستند. این اثر، داستان یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که با جا زدن خود به عنوان کارگرانی ماهر، راه خود را به درون خانه یک خانواده ثروتمند باز می‌کنند.

کسانی که این اثر را ندیده‌اند، باید بدانند که این اثر از جمله آثاری است که هر چه کمتر در مورد داستان و پیچش‌های شوکه‌کننده آن بدانید، بهتر است و لذت بیشتری از تماشای آن خواهید برد. فیلم «انگل» از طنز تلخ استفاده کرده تا به موضوعاتی همچون اختلاف طبقاتی، فقر و ناعدالتی اجتماعی بپردازد.


در این مطلب، به معرفی بهترین فیلم‌های کمدی صد سال اخیر پرداختیم و از هر کدام از ۱۰ دهه گذشته، یک اثر را به انتخاب کاربران وب سایت لترباکسد به شما معرفی کردیم. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: اسکرین رنت